5. szokás: Először érts, aztán értesd meg magad!

Az empatikus kommunikáció szokása

A kommunikáció a legfontosabb készség az életben. Éveket töltünk azzal, hogy megtanuljunk olvasni, írni és beszélni. De mi a helyzet a hallgatással? Milyen képzésben volt részünk, amely megtanított arra, hogy a másik embert valóban, mélyen megértve hallgassunk? Valószínűleg semmilyenben, igaz?

Ha olyanok vagyunk, mint a legtöbb ember, először alighanem arra törekszünk, hogy megértsenek: át akarjuk adni a saját gondolatainkat. Ennek során előfordulhat, hogy teljesen figyelmen kívül hagyjuk a másik embert. Úgy teszünk, mintha figyelnénk, de szelektíven csak bizonyos részeit halljuk meg a beszélgetésnek, vagy figyelmünket az elhangzó szavakra fókuszáljuk, és teljesen átsiklunk a jelentésükön. Miért történik ez?

Azért, mert a legtöbb ember a válaszadás szándékával hallgat, nem pedig a megértés szándékával. Önmagunkra figyelünk, miközben gondolatban előre eltervezzük, hogy mit fogunk mondani, milyen kérdéseket fogunk feltenni stb. Mindent, amit hallunk, az élettapasztalatunk és a saját vonatkoztatási rendszerünk szűrőjén keresztül fogadunk be. Összehasonlítjuk a hallottakat az élettörténetünkkel, és felmérjük a hasonlóságokat. Következésképpen még azelőtt eldöntjük, hogy a másik mit gondol, mielőtt befejezné a kommunikációt. Ismerősen hangzik ezek közül valamelyik?

Lehet, hogy azt mondod: „Hé, várjunk csak egy percet! Én csak igyekszem a saját tapasztalataimra támaszkodva kapcsolódni az illetőhöz. Olyan rossz ez?” Bizonyos helyzetekben a saját élettörténetre építő válaszok helyénvalóak lehetnek – például amikor egy másik személy kifejezetten a mi álláspontunkra kíváncsi, vagy amikor már kialakult a bizalom egy kapcsolatban.

Először értsünk!

Mivel gyakran hallgatunk másokat saját élettörténetünk alapján, hajlamosak vagyunk az alábbi módok egyikével reagálni:

  • Értékelés: Értékelsz, majd vagy egyetértesz, vagy nem.
  • Kérdezősködés: Saját vonatkoztatási rendszerünk alapján teszünk fel kérdéseket.
  • Tanácsadás: Javaslatokkal, tanácsokkal és megoldásokkal válaszolunk a problémákra.
  • Értelmezés: Saját tapasztalataink alapján elemezzük mások szándékait és viselkedését.
Quote PNG

„Ha egyetlen mondatban kellene összefoglalnom a legfontosabb alapelvet, amelyet a személyes kapcsolatokról tanultam, az a következő lenne: Először arra törekedj, hogy megérts másokat, aztán arra, hogy megértsenek.”

— Dr. Stephen R. Covey

A 7 szokás ígéret

Ingyenes útmutató

Vezessünk értő figyelemmel: 9 tipp tartalmas beszélgetések vezetéséhez

Fejleszd az értő, figyelmes hallgatásra való készségedet, hogy többet tanulhassatok egymástól.

Jelentkezz nyílt tréningre!

A 7 szokás elérhető jelenléti nyílt tréning formájában

A 3 napos nyílt tréning megalapozza az egyéni eredményességet, érett és felelős személyiséget teremt.

A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása
01

Fókuszálj arra, amire hatással vagy, és amit irányítani tudsz – aztán pedig tedd meg!

02

Határozd meg, mit jelent számodra a siker, és tervezd meg, hogyan éred el!

03

Helyezd előtérbe és érd el legfontosabb céljaidat ahelyett, hogy folyamatosan a sürgős dolgokra reagálnál!

04

Legyél hatással másokra azzal, hogy valóban megérted a szükségleteiket és a nézőpontjukat!

05
5. szokás: Először érts, aztán értesd meg magad!

Legyél hatással másokra azzal, hogy valóban megérted a szükségleteiket és a nézőpontjukat!

06

Törekedj az olyan innovatív megoldásokra, amelyek előnyt kovácsolnak a különbözőségből, és minden kulcsérintett javát szolgálják!

07

Növeld a motivációdat, energiaszintedet és találd meg a munka-magánélet közti egyensúlyt azzal, hogy rendszeresen időt szánsz a feltöltődésre!

Vágj bele még ma. Kérj bemutatót!
Vezetéknév(Kötelező)
Keresztnév(Kötelező)
Add meg a telefonszámod, hogy fel tudjuk venni veled a kapcsolatot!
Kérjük, hogy fejtsd ki miben tudunk segíteni neked vagy a szervezetednek!
Consent(Kötelező)
Consent

Hoppá! Az űrlap nem található.