Gáti Rebeka – BT
TUDÁSMEGOSZTÁS A SZERVEZETBEN
FranklinCovey vállalati belső trénerinterjú Gáti Rebekával (tréner, Learning Professional @BT) a szervezeten belüli tudásmegosztásról.
Gáti Rebeka a magyarországi BT tanulás-fejlesztéséről
és a FranklinCovey-val együttműködésről
A BT (British Telecommunications)-ben a lokális Learning & Development csapat legfőbb célja a tanulási kultúra kiépítése és egy olyan munkahely megteremtéséhez való hozzájárulás, ahová élmény és öröm bejárni dolgozni. A vállalat üzleti szolgáltató központjában a szervezeti kultúra fontos részét képezi az együttműködés, elfogadás, diverzitás és a megoldásközpontú, proaktív szemléletmód is. Ezek úgy látjuk, hogy összhangban vannak a FranklinCovey alapelvekkel, kiegészítik és erősítik azt az irányt, amit mi L&D csapatként a szervezetben képviselünk. A terület vezetőjével, két főállású trénerrel, illetve önkéntes belső tréneri közösséggel dolgozunk, amelyhez jól illeszkedik a vállalati belső tréneri keretrendszer, mert nagyon jó lehetőséget ad számunkra a tudásmegosztásra. A FranklinCovey-val való együttműködés abban is segít minket, hogy könnyebben követhessük a trendeket, illetve cégen kívüli tudás behozatalával is támogassuk a fejlesztési igényeket.
Jómagam a FranklinCovey-val való közös munkánk keretében képeztem ki magam 7 szokás trénerré. A BT-hez való csatlakozásom kezdetétől célom volt, hogy 7 szokás trénerré váljak. Elsőként a Tóth Gábor kollégám által tartott online tréningen vettem részt, majd online eszközökkel folytattam a tudásom elmélyítését, amit kiegészített a FranklinCovey tanácsadó által nyújtott szakmai támogatás is. Az online képzésben hatalmas lehetőséget látok, ugyanakkor biztos, hogy sok idő, energia és személyes elköteleződés szükséges hozzá. A magam részéről összesen háromszor néztem meg a két napos 7 szokás online tréninget az All Access Pass portálon. Igaz, talán kevesebbszer is elegendő lett volna, de szakmai szempontból nagyon tetszett, ahogyan Leena Rinne, az amerikai tréner a tréninget tartotta és határozottan úgy éreztem, hogy őt figyelve egyúttal a saját tréneri tudásom és kompetenciáim is fejlődnek. Sok fordulatot, módszertant és moderálási megoldást tanultam el tőle. Kifejezetten hasznos volt olyan szempontból is, hogy a tréner hogyan mozgatott meg egy nagyobb létszámú csoportot, különösen azért, mert később Tóth Gábor kollégámmal 35 résztvevővel is tartottunk közösen online 7 szokás tréninget.
A vállalati belső tréneri konstrukció és a külső trénerek együttes hatása
Szeretünk úgy dolgozni, hogy egyszerre van jelen a belső és a külső tudásmegosztás is.
A külső trénerek bevonásával még izgalmasabbá tehető a tanulási folyamat, illetve a kollégák is több trénertől tanulhatnak így. A vezetőképzésben fontos pillérnek számító „A vezető 4 kulcsszerepe”, vagy „A csapatvezetők 6 legfontosabb feladata” tréningeket például külsős FranklinCovey trénerek tartják. Ezekre a képzésekre a BT belső trénerei is szívesen bejárnak fejlődni, tapasztalatot gyűjteni és inspirálódni.
Úgy gondolom, hogy a vállalati belső tréner előnye a személyes kapcsolat a kollégákkal és az a tudás, ismeret, amivel a belső tréner a cégről és a cégben zajló folyamatokról rendelkezik. Így a képzéseken gyakran tudunk a BT életéből származó példákkal élni és ezeken dolgozni, amihez könnyen tudnak kapcsolódni a résztvevők és amely a mindenanapi hatékonyságukat is növelheti. Emellett úgy látjuk, hogy a kollégák nagyon megbíznak a belső trénerekben és gyakran fordulnak hozzájuk kérdésekkel a tréningen kívül is. Mivel a vállalati belső tréner tudása folyamatosan elérhető a szervezet számára, ez a lehetőség az elsajátított tudás elmélyítését és beépülését is szolgálja.
A VBT-ség további előnyének látom, hogy sokszor a résztvevők a tréningeken való részvételen keresztül gyakorlatokat, módszeretek tanulhatnak a belső trénerektől arra, hogy hogyan tegyék interaktívvá a meetingjeiket, workshopjaikat. A vezetők például bármikor fordulhatnak hozzánk segítségért, tanácsért, hogy hogyan növeljék az online megbeszélések hatékonyságát (és ez gyakran meg is történik).
A tréning csak a kezdet
A korábban tantermi képzésben 2 napos 7 szokás tréningprogramot a folyamatszemlélet váltotta fel nálunk. Most ezek a programok 4 hétig tartanak, heti egy alkalmas, 3,5 órás tréninggel (melyben 2 szünetet tartunk). Ezt a folyamatszemléletet tanulópárokkal kiegészítve még tovább lehet mélyíteni.
Számomra az online térben kiemelten fontos, hogy dialógusok alakuljanak ki, minél inkább kapcsolódjunk egymáshoz. Emiatt a munkafüzetben található feladatokat sokszor inkább beszélgetés formájában dolgozzuk fel, hogy minél több legyen a résztvevők közötti interakció. Online tréningen sokszor a helyben elkészített írásbeli feladatok egy részét „önkéntes házifeladatoknak” szoktuk kiadni. Én úgy érzékelem, hogy ha megfelelően fel tudja kelteni a tréner a résztvevők érdeklődését és jól felvezeti, hogy mi az, amit kaphatnak ezektől a feladatoktól, akkor a legtöbb esetben ezeket meg is csinálják. Persze egy emlékeztető e-mail sokat segít még az utánkövetésben.
Nagyon sok online vagy személyes utánkövetésre van lehetőség.
Az utánkövetés során a feladatok mellett hasznos tudásanyagot is megosztunk, illetve utánkövető workshopot / 7 habits refresher alkalmakat is tartottak már a belső trénereink. Ezeket szokásokra bontva szerveztük meg, így lehetett kifejezetten azokra jelentkezni, amelyek kihívást jelentettek a résztvevők számára vagy amelyeket tudatosan szerettek volna felfrissíteni. Ezek mikro learning jellegű felelevenítésből állnak: egy-egy elmélet és az ahhoz illeszkedő csoportos gyakorlat. Mindössze 1,5 órás workshopról van szó, amelynek a lényege a felelevenítés (játékon, videókon és interaktív feladatokon keresztül) valamint a tudás elmélyítése, gyakorlatba való átültetése.
A tudásanyag továbbadásában is rengeteg tanulási lehetőséget látok. A BT-nél kiképzett trénerek diverz közösséget alkotnak: a belső önkéntes trénerek között vannak HR szakemberek, csapattagok, valamint vezetők is. Így több oldalról hozott tapasztalat fonódik össze, valamint nő az egyéni és a szervezeti szintű elkötelezettség és motiváció.
**** PLUSZ EGY TIPP REBEKÁTÓL****
„A 2021. április 9-i előadással az is a célom volt, hogy úgy adjam át az információt, hogy közben – amennyire ez egy nagylétszámú előadásnál lehetséges – megteremtsem a bizalmat a közönséggel és fenntartsam a figyelmet azokkal a módszerekkel, amikről egyébként beszélek az előadásban. Tehát fontos volt nekem, hogy egyfajta hitelességet képviseljek, azaz ha a bizalom kiépítéséről és a figyelem fenntartásáról beszélek, akkor közben ezeket a gyakorlatban meg is valósítsam.
Próbáld ki! Tanítasz egy módszerről és eközben használod is azt a módszert!”