5 mód az érzelmi intelligencia növelésére

Az érzelmi intelligencia (más néven EQ) csak egy sor érzelgős, finomkodó halandzsa? Csak a saját felelősségünkre gúnyolódjunk rajta. Daniel Goleman pszichológus, az Érzelmi intelligencia című könyv szerzője szerint az EQ az, ami megkülönbözteti a kiemelkedő teljesítményt nyújtókat.

Könyvében Goleman megoszt néhány megdöbbentő statisztikát, többek között az alábbiakat:

  • A vezető vállalatok tanulmányai ─ arról, hogy egyes alkalmazottak miért lesznek sokkal sikeresebbek másoknál azt mutatják, hogy „az érzelmi intelligencia kétszer olyan fontos, mint az IQ [és] a technikai készségek együttvéve.” Ráadásul Goleman szerint minél magasabbra jutunk a ranglétrán, annál fontosabbá válik az EQ.
  • A PepsiCo globális tanulmánya kimutatta, hogy ha a részlegvezetők erősek voltak az EQ-nak tulajdonítható készségekben, akkor 15-20 százalékkal teljesítették túl éves bevételi céljaikat; ezzel szemben azok, akik gyenge EQ-készségekkel rendelkeztek, körülbelül 20 százalékkal alulteljesítettek.

Mi is az EQ? És hogyan szerezhetjük meg?


Goleman definíciója az érzelmi intelligenciáról

Goleman szerint az EQ nem azt jelenti, hogy „kedvesek vagyunk”. Sőt, néha azt is megkövetelheti, hogy nyíltan beszéljünk olyan dolgokról, amelyeket mások el akarnak kerülni.

Az EQ nem redukálható egyetlen jellemzőre vagy viselkedésre. Goleman szerint ez a kompetenciák spektruma, amelyek azt képviselik, hogy „hogyan kezeljük önmagunkat és … a kapcsolatainkat.” Ez elég tág fogalom. Szerencsére öt kulcsfontosságú területre bontja:

  • Önismeret (az érzelmeink, indítékaink, erősségeink, gyengeségeink stb. ismerete, valamint az, hogy milyen hatással vagyunk másokra).
  • Az érzelmek kezelésének képessége (pl. stresszhelyzetben nyugodtnak maradni, nem hagyni, hogy a negatív érzelmek kisiklassanak, elkerülni, hogy olyan dolgokat mondjunk, amelyeket később megbánnánk).
  • Motiváltság (azaz önálló munkavégzési készség, és a célokra való tartós fókuszáltság képessége, még akkor is, ha akadályok merülnek fel).
  • Empátia (azaz az emberek „olvasásának” képessége és az érzéseik megértése).
  • Szociális készségek (azaz a kapcsolatépítés és a konfliktuskezelés képessége).


5 kipróbálandó EQ-javító tipp

Az EQ tanulható. Az EQ-t azonban nehéz növelni. Időbe telik ─ Goleman szerint legalább három-hat hónapba. Vagyis erősen akarni kell.

Válasszuk ki az alábbi tippek közül azokat, amelyek a legjobbnak tűnnek számunkra, szem előtt tartva azt is, hogy ez csupán öt lehetséges megközelítés a sok közül.


1. Rendszeresen kérj visszajelzést!

A tanulmányok ismételten azt mutatják, hogy a legtöbbünk sokkal gyengébb az önértékelésben, mint gondolnánk. Ahogy David Dunning, a Cornell pszichológiaprofesszora ebben az NPR-interjúban kifejti:

„Sokszor pozitív színben tüntetjük fel a magunkról szerzett információkat.” Dunning azt is elmondja, hogy a körülöttünk lévők, például a felettesek, a kollégák és a közvetlen beosztottak általában sokkal jobban fel tudják mérni az erősségeinket és a gyengeségeinket.

Ellenőrizzük a saját magukkal kapcsolatos feltételezéseinket, és kérjünk visszajelzést megbízható munkatársainktól. Készítsünk listát arról, hogy mit hallottunk, és figyeljük a mintázatot. Ha ezt rendszeresen tesszük, könnyebben rájövünk az igazságra és az önismeretünk is fejlődik. Ez valószínűleg a munkahelyi kapcsolatokat is erősíteni fogja, mivel sokan értékelik, ha megkérdezik a véleményüket (hiszen ez a tisztelet jele). Tudj meg többet erről a következő Építőkockában.


2. Sorold fel az „érzelemkiváltó tényezőidet”, és készíts tervet ezek kezelésére!

Mi bújik a bőrünk alá? Talán a kifogásokat kereső emberek, a hosszúra nyúló megbeszélések vagy a közös konyhában felhalmozódó mosatlan edények. Soroljuk fel ezeket a kiváltó okokat, majd gondoljuk végig, hogy jellemzően hogyan viselkedünk. Valószínűleg nem leszünk kevésbé dühösek vagy bosszúsak, és ez teljesen rendben van. A lényeg nem az, hogy kikapcsoljuk az érzelmeinket, hanem az, hogy eredményesen megbirkózzunk velük. A megelőző terv kidolgozása gyakran már fél siker.

Ha például tudjuk, hogy az egyik közvetlen beosztottunk hajlamos panaszkodni az egyéni megbeszélések során ─ és mi hajlamosak vagyunk rövidre zárni a beszélgetést, mert ez frusztrál bennünket ─, akkor dönthetünk úgy, hogy a légzésre összpontosítunk, 10-ig számolunk, és legközelebb, amikor panaszkodik nekünk, átfogalmazzuk, amit elmondott. Még az is előfordulhat, hogy rájövünk: ő is kevésbé lesz negatív, ha úgy érzi, hogy meghallgatjuk, ahelyett, hogy megítélnénk.

Az érzelmek kezelésének egyéb egyszerű, de eredményes módjai: kérjünk szünetet, amikor túlterheltek vagy idegesek vagyunk, írjuk le az érzéseinket ahelyett, hogy azonnal hangot adnánk nekik, gondoljuk át a lehetséges megoldásokat, mielőtt problémákat hozunk fel vagy kritizálunk másokat, és elegendő alvással, testmozgással és egészséges táplálkozással csökkentsük a stresszt. A nehéz beszélgetések során felmerülő érzelmeink kezelésére nézd meg milyen megoldásokat kaphatsz.


3. Gyakorold a hallgatást és megfigyelést!

Minél jobban megértünk másokat, annál könnyebb együttérezni velük és megoldani a konfliktusokat. Nem csoda tehát, hogy a magas EQ-val rendelkező emberek általában rendkívül jó hallgatók és megfigyelők.

Próbáljuk ki a következő módszereket:

  • Ne szakítsd félbe a beszélőt. Könnyen kísértésbe eshetsz, ha a dolgok felforrósodnak. Küzdd le a késztetést! Próbáld meg inkább leírni a mondanivalódat, hogy emlékezz rá, amikor az illető befejezte a sajátját.
  • Fogalmazd át. Ha összefoglalod az imént hallottakat, az azt mutatja, hogy figyelsz, és egyben rávilágít a megértés hiányosságaira is.
  • Tégy fel nyílt végű és tisztázó kérdéseket. Ha olyasmit hallasz, ami összezavar vagy felzaklat, áss mélyebbre olyan kérdésekkel, mint például: „Elmondanád egy kicsit bővebben, hogy miért gondolod ezt?” és „Mást is szeretnél mondani?”.
  • Figyeld meg a testbeszédet és az arckifejezéseket. Lehet, hogy a közvetlen beosztott beleegyezik egy új projektbe, de a tekintete folyton elkalandozik, és a lába az ajtó felé mutat, amikor igent mond. Az ilyen jelek azt mutathatják, hogy nem igazán örül a feladatnak.

4. Igazítsd céljaidat ahhoz, ami motivál!

Az érzelmileg intelligens emberek pontosan tudják, hogy mi motiválja és inspirálja őket, és ezt a tudást felhasználva képesek megtalálni a számukra megfelelő munkát, valamint hosszú távon is koncentráltak és elkötelezettek maradnak. Tudjuk, hogy miért vállaltuk el a jelenlegi állásunkat, és mit szeretnénk elérni ─ saját magunk, a csapatunk és a szervezetünk számára?

Ha igen, fontoljuk meg, hogyan haladunk, és esetleg szükséges-e kiigazításokat eszközölnünk (ebben segíthet a célok helyesbítéséről és követéséről szóló cikkünk). Ha nem, akkor pedig őszintén mérjük fel, hogy valójában mit szeretnénk elérni a munkánkban és a karrierünkben, és próbáljuk meg a kulcsfontosságú célokat kitűzni és alakítani.


5. Mutass őszinte megbecsülést mások iránt!

Ez egy apró, de nagyon alábecsült dolog, amit mindenki ─ introvertáltak, extrovertáltak és a kettő között bárki ─ megtehet, hogy javítsa szociális készségeit. Az embereknek mély szükségletük, hogy megbecsültnek érezzék magukat. Soha ne becsüljük alá tehát egy szívből jövő bók, egy köszönet vagy egy olyan alkalom erejét, amikor elismerést adhatunk ott, ahol az jár.


TOVÁBBI TIPPEK All Access Pass előfizetőknek, akik használják az Impact Platformot*:
További segítséget találsz…
…a csapatodhoz: A linken található cikkben többet olvashatsz erről: 9 vezetői segítségnyújtási forma és alkalmazási lehetőségeik.
…a vezetőtárshoz: A linken található cikkben többet olvashatsz erről: 5 stratégiai beszélgetés, amely segít hatékonyabban együttműködni a vezetőtársakkal.
…a vezetődhöz: A következő linken többet olvashatsz erről: 9 mondat a vezetőnkkel való bizalomépítéshez.

*All Access Pass előfizetőknek, akik használják az Impact Platformot:
Azok férnek hozzá a linkeken található tartalmakhoz, akiknek All Access Pass előfizetésük van. A FranklinCovey All Access Pass rugalmas hozzáférést biztosít a FranklinCovey világszínvonalú tartalmaihoz, eszközeihez és technológiájához.
A FranklinCovey Impact Platform az az innovatív technológiánk, ami a tanulók igényeit szem előtt tartva terveztünk könnyen használhatóvá.
A platform lehetőve teszi a tanulók számára, hogy befogadják és azonnal alkalmazzák a tanultakat, így mérhető fejlődést érjenek el készségeik és képességeik terén.
További információk: www.franklincovey.hu/impact-platform és www.franklincovey.hu /all-access-pass


A cikk az Építőkockákban jelent meg.

KAPCSOLÓDÓ TARTALMAINK:

Elemezzük feladatainkat – valóban fontos feladatok miatt vagyunk elfoglaltak?

A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása


© FranklinCovey. Minden jog fenntartva.

További információért a témában, keress minket akár az office@franklincovey.hu címen!