Honnan tudjuk, hogy a csapatunk csak a vezetői mivoltunknak köszönhetően tolerál minket, vagy azon ritka vezetők közé tartozunk, akikkel az emberek valóban szeretnek dolgozni? A bizalom és tisztelet e három egyszerű, de erőteljes mutatója segíthet felmérni, hogy ebben a tekintetben valójában hol állunk.


1. A pávián-teszt: figyelnek és elismernek minket

A Stanford üzleti professzora és kutatója, Bob Sutton megjegyezte, hogy ahogy a páviánok 20-30 másodpercenként rápillantanak az „alfahímre”, úgy az erős vezetőkre is sokan figyelnek csoportos környezetben (további részletekért olvasd el a „Páviánokról és vezetőkről” című blogbejegyzését). Nem azt állítjuk, hogy az emberek páviánok. Ám ha a közvetlen beosztottjaink 30 másodpercenként ránk néznének, hamar elveszítenénk a fejünket. De Sutton tesz egy fontos megállapítást: az, hogy milyen hatással vagyunk rájuk, sokat elárul arról, hogy vezetőként tekintenek-e ránk.

Amikor megérkezünk a munkahelyünkre, vagy elsétálunk a csapatunk mellett, vajon az emberek kiegyenesednek a székükön, elfoglaltnak tűnnek és vidáman köszönnek, vagy görnyedten, némán bámulnak a számítógép képernyőjére? Amikor a pihenőszobában vagyunk, csevegnek-e velük, vagy gyorsan találnak egy okot, hogy visszamenjenek az asztalukhoz? Amikor elhaladnak mellettünk a folyosón mosolyognak, vagy előkapják a telefonjukat? A megbeszéléseken ránk néznek, amikor beszélünk, vagy elkalandoznak?

Mit tegyünk, ha a csapatunk úgy viselkedik, mintha láthatatlanok lennénk:

– Ne vonulj vissza, és ne zárkózz be az irodádba! Járkálj köztük, beszélgess velük – és ne csak azért, hogy korrigáld vagy felügyeld őket. Használj ki minden alkalmat arra, hogy megerősítő visszajelzést adj nekik!

– Használj bizalmat sugárzó testbeszédet (pl. odaforduló testtartás, karok könnyedén a test mellett, gyakori szemkontaktus)!

– Kérj visszajelzést arról, hogyan teljesítesz vezetőként! Adj elegendő időt az embereknek, hogy átgondolhassák a visszajelzést, és ha meglepődsz azon, amit hallasz, ne kezdj védekezni (további tippekért olvasd el a „Védekezővé válok a visszajelzésekkel kapcsolatban” című cikkünket).

– Légy kíváncsi a csapattagok munkán kívüli életére! Egyszerű, de rendkívül hatékony módja annak, hogy bizalmat és tiszteletet ébressz bennük, ha megmutatod nekik, hogy mint emberekkel is törődsz velük.


2. A nyitott ajtó teszt: közvetlen beosztottjaink közlékenyek velünk

Sok vezető azt mondja, hogy az ajtaja mindig nyitva áll. De vajon hányan élvezik valójában a csapattagjaikkal való kétirányú kommunikáció előnyeit, és kapnak alapvető képet arról, hogy mi is történik valójában?

Ha néha (vagy gyakran!) mi vagyunk az utolsók, aki értesülünk a csapatban felmerülő problémákról, ritkán vagy soha nem kapunk visszajelzést a csapattagoktól, és általában nem tájékoztatnak minket, jó esély van arra, hogy nem nyertük el az emberek bizalmát. Ezzel szemben, ha a csapattagok nyíltan beszélnek a munkahelyi problémáikról, nem félnek megosztani a rossz híreket, és szívesen tájékoztatnak minket a sikereikről, akkor veregessük meg a vállunkat. És ne feledjük, hogy bár részükről a túl sok kommunikáció potenciálisan irritáló lehet, mégis jobb, mint a teljes csend.

Mit tegyünk, ha soha senki nem lép be a „nyitott ajtón”:

– Amikor időszerű vagy lehetőséget ad a kapcsolatteremtésre, ossz meg információkat a vállalatról, a csapatról és magadról! Ha te megnyílsz, valószínűleg ők is így tesznek majd.

– Ne forgasd ki vagy kerüld a rossz híreket – ehelyett légy közvetlen!

– Gyakorold az aktív figyelem készségét, ügyelj arra, hogy jó kérdéseket tégy fel, hogy meghallgasd a többieket, és saját szavaiddal foglald össze, amit hallottál tőlük!

További tippekért olvasd el „Hogyan állítsuk helyre a hitelességünket” cikkünket vagy a „9 tipp tartalmas beszélgetésekhez” című ingyenes útmutatónkat.


3. A nyilvánvalósági teszt: közvetlen beosztottjaink boldogok

Ha ez a téma nyilvánvalónak hangzik, az azért van, mert az is. Ám mégis nagyon kevés vezető veszi a fáradságot, hogy ténylegesen megkérdezze a közvetlen beosztottjait, hogy boldogok-e. Lehet, hogy az emberek jelen vannak és keményen dolgoznak, mi pedig azt feltételezzük, hogy minden a legnagyobb rendben van. A feltételezések veszélyesek.

Figyeljük meg alaposan a csapattagokat! Időben érkeznek a munkahelyükre, és készen állnak a munkára? Mosolyognak és nevetnek a megbeszéléseken? Élvezik egymás társaságát? Vagy beteget jelentenek, panaszkodnak a stresszre, idő előtt távoznak, csendben vannak a megbeszéléseken, és egyedül esznek az asztaluknál?

Ne feledjük, hogy bár a boldog alkalmazottak általában jól teljesítenek, a magas szintű teljesítmény nem feltétlenül a boldogság jele. A túlteljesítő típusok lehetnek produktívak és professzionálisak, ám lehet, hogy belül már elveszítették életkedvüket, és a kiégés felé vezető úton haladnak.

Hogyan kérdezzünk rá az egyes csapattagok boldogságára:

– Egyszerűen csak tedd meg! A következő egyéni megbeszélésen tedd fel a kérdést: „Boldog vagy itt?”. Ha az illető meglepettnek tűnik vagy kényelmetlenül érzi magát, fedd fel az indítékaidat: „Azért kérdezem, mert vezetőként az a feladatom, hogy hozzásegítselek a sikerhez. Ahhoz, hogy segíthessek, tudni szeretném, hogy mi az, ami jól megy, és mi az, ami küzdelmes számodra”.

– Tegyél fel további kérdéseket, például: „Van olyan projekt, ami mostanában különösen frusztráló számodra?” és „Mi az a terület, ahol több információra vagy támogatásra lenne szükséged?”

– A nem túl távoli jövőben térj vissza a boldogság témájára! Ha valaki ma boldog, az nem jelenti azt, hogy jövő héten vagy az azt követő héten is az lesz. Kérdezz rá rendszeresen!

Ha valakivel nehezen megy a kapcsolatteremtés, lásd a bezárkózó, csendes, vagy túlságosan negatív közvetlen beosztottakról szóló cikkeinket.

A cikk az Építőkockákban jelent meg!

KAPCSOLÓDÓ TARTALMAK:

Bizalom építésének kultúrája – Hegymenet tartalom

____________

10 kifejezés, ami segít a bizalomépítésben
FranklinCovey – A tudattalan előítélet: Eredményességünk növelése előítéleteink megértésével és kezelésével
6 módszer az inkluzív szervezeti kultúra kialakításához


© 2023 FranklinCovey. Minden jog fenntartva.

További információért a témában, keress minket akár az office@franklincovey.hu címen!

Hasonló cikkek olvashatóak a Jhana portálon.

2021. november 19-én ingyenes online programunkon beszélgettünk arról hogyan válthatjuk az előítéleteket az előnyünkre.

A BESZÉLGETÉS LINKJE ELÉRHETŐ:

www.franklincovey.hu/kulonbozosegek2021