Nincs időm új készségeket tanulni
Sok szervezetben szűkösek az időkeretek, és mindig nyomás alatt vagyunk. Ennek ellenére tartozunk magunknak annyival, hogy fejlesztjük a képességeinket. Miért? Azért, hogy szakterületünk fejleményeiről folyamatosan frissítsük tudásunkat, kreatív energiáinkat áramoltassuk, és továbbra is magas szinten járuljunk hozzá szervezetünk eredményeihez.
Mi állhat a háttérben?
- A mindennapi tevékenységek sürgető volta háttérbe szorította munkánkban a karrierépítés és a tanulás fontosságát.
- Arra számítottunk, hogy a vezetőnk vagy a szervezetünk intézi majd a tanulmányainkat, ahelyett, hogy saját magunkra hagyatkoznánk.
- A készség, amit meg szeretnénk tanulni, olyan összetett vagy ijesztő, hogy nem tudjuk, hogyan kezdjünk hozzá.
- A készség, amelyet el szeretnénk sajátítani, kívül esik a jelenlegi munkakörünkön.
- Nem érezzük úgy, hogy a vezetőnk vagy mások a vállalatnál támogatnának abban, hogy új dolgokat próbáljunk ki.
Hogyan kezeljük?
1. Tedd a tanulást prioritássá!
Azon a napon, amikor elkötelezzük magunkat az új készségek elsajátítása mellett ahelyett, hogy folyamatosan halogatnánk, elkezdjük jobban kiaknázni a bennünk rejlő lehetőségeket. Az új dolgok megtanulása élesíti az elménket, naprakészen tartja a szakmai képességeinket, valamint távol tartja az unalmat és a stagnálást.
TOVÁBBI TIPPEK All Access Pass előfizetőknek, akik használják az Impact Platformot*:
Ha nehezen tudjuk úgy alakítani a munkarendünket, hogy helyet biztosítsunk a készségfejlesztésnek, olvassuk el a 6 tipp, ha túlterhelt és alulfizetett vagy, valamint az Amikor bizonytalan vagy a legfontosabb prioritásokkal kapcsolatban című cikkeinket.
2. Koncentrálj egy olyan készségre, amely valóban fontos számodra!
Idő és gyakorlás szükséges ahhoz, hogy jók legyünk valamiben. Van esélyünk arra, hogy motiváltak maradjunk, ha a választott készség untat bennünket? Aligha. Ezért olyan fontos, hogy olyan dologra koncentráljunk, ami ─ elképzelve az abban aratott sikereinket ─ boldoggá tesz.
Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy mi az, akkor ismerőseink között alaposan figyeljük meg azokat az embereket, akiket kedvelünk, csodálunk és tisztelünk. Mit csinálnak jól (pl. hogyan oldják meg a nehéz ügyfélinterakciókat vagy készítenek figyelemfelkeltő videókat a közösségi médiába)? El tudnánk képzelni, hogy mi is valami hasonlóra törekedjünk?
3. Beszélj a vezetőddel a tanulási céljaidról!
Ha eddig túl elfoglaltak voltunk ahhoz, hogy a szakmai fejlődésünkön gondolkozzunk, próbáljunk meg őszintén beszélgetni a vezetőnkkel. Lehet, hogy össze tudna kötni olyan szakértőkkel, akikkel felvehetnék a kapcsolatot, és tudna ajánlani olyan projekteket, amelyeken dolgozhatnánk, és amelyekben felhasználhatnánk a tanultakat. Például:
„Az utóbbi időben annyira elfoglalt voltam, hogy nem sok időm volt új készségeket tanulni. Szeretném például megtanulni, hogyan kell ügyfélfelméréseket tervezni, ami segítene abban, hogy információkat szerezzek a munkám jobb elvégzéséhez, és lehetővé tenné számomra a szakmai fejlődést. Átbeszélhetnénk néhány ötletet, hogyan tudnám ezt beilleszteni a napirendembe?”
Miután ötleteket cseréltünk, a rendszeres egyéni megbeszélések során számoljunk be a készségfejlesztéssel kapcsolatos erőfeszítéseinkről. Ez segíteni fog a motiváció fenntartásában. Ráadásul a vezetőnk értékelni fogja a kezdeményezőkészségünket és a fejlődés iránti vágyunkat ─ a legtöbb vezető értékeli ezeket a tulajdonságokat a csapattagjaiban.
4. Bontsd kis lépésekre a megtanulni kívánt készségeket!
Tegyük fel, hogy jobb kommunikátorok szeretnénk lenni. Remekül hangzik! De könnyen előfordulhat, hogy egy ilyen nagy tanulási céltól túlterheltnek érezzük magunkat, és sosem kezdünk hozzá. Segíthet, ha időben megtervezzük és apró lépésekben haladunk.
- Kezdjük azzal, hogy végiggondoljuk, mi mindennek kellene történnie ahhoz, hogy járatosabbak legyünk a választott készségben. Tegyük fel, hogy ez a készség a hatékony kommunikáció. Talán javítanunk kell az e-mail-es kommunikációnkon, meg kell tanulnunk helyesen írni, és nyomás alatt is szókimondó és meggyőző előadóvá kell válnunk.
- Ezután válasszuk ki a legfontosabb dolgot a listánkon, ami ez esetben körülményfüggő. Tegyük fel, hogy a fenti példában a rossz nyelvtan valóban aláássa a hitelességünket.
- Válasszunk ki egy apróságot, amivel javíthatunk ezen, lehetőleg valami olyasmit, ami viszonylag könnyen beilleszthető a napirendünkbe. Talán az egyik leggyakoribb nyelvtani hibánk, hogy mindig felcseréljük az „ez” szót az „az” szóval. Munkába menet mindennap írhatnánk a vonaton egy-egy mondatot, amelyben helyesen használjuk ezeket a szavakat.
- Kövessük végig a fejlődésünket és gratuláljunk magunknak! Most tettük meg az első lépést afelé, hogy jobb kommunikátorrá váljunk. Adjunk a folyamatnak időt, és ha kezdjük látni a javulást, találjuk ki, mi a következő lépés a listánkon.
5. Szánj időt a készségfejlesztésre, még ha csak heti néhány percet is!
A naptárunkban jelöljük ki a tanulásra szánt időt, lehetőleg mindig ugyanabban az időben és ugyanott: ez segít kialakítani a rutint. Még ha csak 15 percet szánunk is egy kisebb feladat elvégzésére péntekenként, fokozatosan látni fogjuk a fejlődést.
6. Találj vagy hozz létre olyan közösséget, amelyben mások is érdeklődnek az adott készség iránt!
Találkozók, kerekasztal-beszélgetések, konferenciák… nem véletlenül virágoznak az ilyen jellegű rendezvények. Hihetetlenül motiváló lehet mások támogatása, akik ugyanezen készségek elsajátítására törekszenek. Annak érdekében, hogy találjunk egyet, végezzünk egy kis online kutatást. Ha nem találtunk semmit, hozzunk létre mi egy ilyen csoportot ─ akár kollégákkal, akár munkahelyen kívüli emberekkel. Megoszthatjuk egymással történeteinket és módszereinket, ha pedig nehézségekbe ütközünk, bátoríthatjuk egymást, biztonságos környezetben tesztelhetjük képességeinket, és egyesíthetjük erőforrásainkat, hogy szakértő előadókat hívhassunk és megünnepelhessük a mérföldköveket.
7. Életed minden területén keresd a tanulási lehetőségeket, ne csak a munkában!
A legtöbb készség az élet több területén is alkalmazható. Legyünk kreatívak! Például megtanulhatunk visszajelzést kérni, ha megkérdezzük a barátainkat és a családunkat; jobbá válhatunk a grafikai tervezésben, ha plakátot készítünk egy helyi zenekarnak; fejleszthetjük a fémmegmunkálási készségeinket, ha talált anyagokból készítünk egy műalkotást; vagy fejlődhetünk vezetőként, ha önkéntesként teljeskörűen megszervezünk egy eseményt egy forráshiányos nonprofit szervezet számára.
TOVÁBBI TIPPEK All Access Pass előfizetőknek, akik használják az Impact Platformot*:
Az Egyéni célok témakörben további tippek olvashatók a tanulási célok kitűzéséhez és követéséhez.
Magyarázat:
*All Access Pass előfizetőknek, akik használják az Impact Platformot:
Azok férnek hozzá a linkeken található tartalmakhoz, akiknek All Access Pass előfizetésük van. A FranklinCovey All Access Pass rugalmas hozzáférést biztosít a FranklinCovey világszínvonalú tartalmaihoz, eszközeihez és technológiájához.
A FranklinCovey Impact Platform az az innovatív technológiánk, ami a tanulók igényeit szem előtt tartva terveztünk könnyen használhatóvá.
A platform lehetőve teszi a tanulók számára, hogy befogadják és azonnal alkalmazzák a tanultakat, így mérhető fejlődést érjenek el készségeik és képességeik terén.
További információk: www.franklincovey.hu/impact-platform és www.franklincovey.hu /all-access-pass
A cikk az Építőkockákban jelent meg.
KAPCSOLÓDÓ TARTALMAINK:
Elemezzük feladatainkat – valóban fontos feladatok miatt vagyunk elfoglaltak?
A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása
© FranklinCovey. Minden jog fenntartva.
További információért a témában, keress minket akár az office@franklincovey.hu címen!