Az eredményes csapatmunka gyakran a hitelességen áll vagy bukik. Enélkül nehéz rávennünk egy új csapatot, hogy együttműködjön velük, elfogadja az ötleteinket, és érdemben meghallgassa a visszajelzéseinket. Ha azonban sikerül kiépítenünk, jóval könnyebben megvalósíthatjuk a saját, a csapatunk és a vezetőnk céljait is. Az alábbi lépések segítenek abban, hogy valódi, erős hitelességre tegyünk szert a többiek szemében.
Mi állhat a háttérben?
- Még nem volt alkalmunk bizonyítani.
- Egy vagy több csapattag kételkedik a képességeinkben.
- A csapat úgy látja, szükségtelen vagy éppen nemkívánatos a jelenlétünk.
- Amikor csatlakoztunk a csapathoz, elkövettünk egy-két hibát.
Hogyan kezelhetjük?
1. Aktívan, jól láthatóan és személyesen építsünk kapcsolatokat!
Amint csak lehet, ütemezzünk be négyszemközti beszélgetéseket minden egyes csapattaggal! Ez lehet egy gyors 1-on-1, de akár egy kötetlen közös ebéd is. Ne csak a munkáról beszéljünk; tegyünk fel kérdéseket olyan témákról is, mint például:
- a csapattag családja, gyerekei;
- a csapattag munkán kívüli érdeklődési területei;
- hobbi, sport vagy bármilyen tevékenység, amit a csapattag aktívan gyakorol;
- nemrég történt események (pl. mit csinált a csapattag a hétvégén, vagy hogyan töltötte a szabadságát).
A kapott válaszokat ne felejtsük el! Ha a későbbekben visszautalunk ezekre az információkra, azzal hatékonyan erősíthetjük a hitelességünket és a kapcsolatainkat.
Egy másik gyors és könnyű módszer, ha mindenkinek megtanuljuk a nevét, mellé pedig egy apró részletet az illetőről. Így már a kezdetektől néven szólíthatjuk, és megmutathatjuk, hogy figyeltünk, amikor személyes részleteket osztott meg magáról. Érdemes nekünk is megosztanunk magunkról valamit – akár egy humoros történetet is –, mert ezzel emberibbé tesszük magunkat a csapat szemében. Az ilyen beszélgetések során az is kiderülhet, milyen kihívásokkal néznek szembe az egyes csapattagok. Mindig kérdezzük meg, mit segíthetünk! Mondhatjuk például ezt: „Tudok segíteni bármiben?”, vagy: „Ha szeretnél erről még beszélni, bármikor fordulhatsz hozzám”.
Ha kedvesek és láthatóak vagyunk, őszintén figyelünk, valamint aktívan törekszünk a kapcsolatépítésre, azzal hamar megerősítjük a hitelességünket az új csapatnál. Előfordulhat, hogy nem azonnal lesz lehetőségünk szakmai segítséget nyújtani, így az első napokban a kapcsolatápolás az egyik legfontosabb hitelességépítő módszer.
2. Amint lehet, azonosítsunk és oldjunk meg apróbb problémákat!
Azonosítsunk három könnyen megoldható problémát, és minél előbb oldjuk meg őket! Azok az apró kihívások a legjobbak, amelyekre senkinek nincs ideje. Ha már egy ideje zavarják a csapatot, a megoldásukkal növelhetjük a hitelességünket, anélkül hogy átlépnénk a hatáskörünket. A problémák feltárása érdekében megkérdezhetjük a következőket: „Mivel küzd mostanában a csapat?”, vagy: „Mit változtatnál meg a munkakörnyezetetekben, ha lenne rá időd?”
3. Proaktívan vállaljunk több munkát vagy feladatot!
Ha vannak olyan feladatok, amelyeket a csapattagok nem szeretnek végezni, vagy nincs rá idejük, ajánljuk fel, hogy elvégezzük őket. Azonosítsuk, mely csapattagok vagy vezetők a felelősek a delegálásért, keressük fel őket, és mondjuk ezt: „Van egy kis ráérő időm. Van esetleg valami munkád, amit rám tudnál bízni?”, vagy: „Tudok bármiben segíteni?”
Minél több feladatot kérünk az első napokban, annál több lehetőségünk van arra, hogy valódi hozzájárulást tegyünk a csapat munkájához, és megerősítsük a szakmai hitelességünket. Mivel nemrég érkeztünk, a fontos projektek és feladatok nem fognak maguktól megtalálni minket – aktívan keresnünk szükséges őket.
4. Tényeket mondjunk, ne véleményt!
Az új csapat annak alapján fogja megítélni a hitelességünket, hogy most milyen teljesítményt nyújtunk – nem pedig hogy korábban hogyan dolgoztunk. Amikor visszajelzést adunk, javasoljunk megoldási lehetőséget, vagy beszéljünk egy konkrét projektről, és kerüljük a véleményezést vagy az összehasonlítgatást.
Rossz: „Janka szoftverkiadásával kapcsolatos ötlete szerintem nem jó. A legutóbbi munkahelyemen ugyanezt próbáltuk meg, katasztrofális eredménnyel. Sok ilyen projekten dolgoztam már, és ez a megközelítés soha nem vált be.”
Jó: „Megnéztem a weboldal felhasználói statisztikáit, és úgy tűnik, 40%-os visszaesés van minden alkalommal, amikor új bejegyzést teszünk közzé. Ahelyett, hogy az oldal külsejét alakítanánk át, fókuszálhatnánk arra, hogy olyan tartalmakat tegyünk közzé, amelyek magasabb látogatottságot eredményeznek.”
5. Legyünk következetesek!
Ha mondunk valamit, fontos, hogy azt tettek is kövessék – akkor, amikorra megígértük. A hitelességhez nem kell elkápráztatnunk a csapatot, mindössze annyi szükséges, hogy következetesen őszinték, egyenesek és megbízhatóak legyünk. Az elején könnyen belecsúszhatunk abba, hogy túl sok munkát vállalunk el, vagy mindenkinek megpróbálunk a kedvében járni; hosszú távon azonban jobban járunk, ha eleinte kevesebbet ígérünk, és végül inkább többet teljesítünk. Ütemezzük be a feladatainkat, megbeszéléseinket, vállalásainkat és ígéreteinket, hogy mindegyiket el tudjuk végezni. Sokkal jobb megoldás azt mondani egy csapattagnak, hogy most nem tudunk segíteni vagy találkozni, mint elcsúszni egy határidővel, vagy kihagyni egy megbeszélést.
© 2022 FranklinCovey. Minden jog fenntartva.
További információért a témában, keress minket akár az office@franklincovey.hu címen!
Hasonló cikkek olvashatóak a Jhana portálon.