Hogyan kérjünk visszajelzést?
Ne várjunk passzívan a visszajelzésre, kerekedjünk fel és szerezzük meg mi magunk!
Lássuk hogyan!
1. Határozd meg, hogy miért szeretnél visszajelzést kapni!
Az indítékaink feltárása segít a megfelelő emberek és a megfelelő kérési módok kiválasztásában. Egy olyan készségen dolgozunk, amit szeretnénk jobban elsajátítani? Szeretnénk feltárni egy kollégánk preferenciáit, hogy eredményesebben tudjunk együttműködni? Próbáljuk meghatározni a vezetőnk elvárásait, hogy egy projektben ne térjünk el túlságosan az iránytól?
Legyünk őszinték önmagunkhoz! Ha tényleg csak dicséretre vágyunk, és nyitottá tesszük magunkat a visszajelzésekre, akkor lehet, hogy megkapjuk, amit keresünk, de az is lehet, hogy nem.
2. Döntsd el, kit kérdezel meg!
Bizonyos esetekben ez nyilvánvaló lesz, de ne felejtsük el figyelembe venni az összes lehetséges információforrást. Például, ha szeretnénk magabiztosabbnak és pozitívabbnak tűnni, amikor új emberekkel találkozunk, és a cégünk recepciósa naponta látja, hogyan üdvözöljük az embereket, akkor tőle ugyanannyit – ha nem többet is – tanulhatunk, mint a vezetőnktől.
3. Légy konkrét annak a megfogalmazásában, hogy mire szeretnél visszajelzést kapni!
A legtöbb esetben minél konkrétabbak vagyunk, annál hasznosabb visszajelzéseket kaphatunk. A másik személynek is könnyebb lesz válaszolni. Így mi már keretbe foglaltuk a beszélgetést ahelyett, hogy olyan kérdést tennénk fel, amire az illető nem tud válaszolni, mert azt sem tudja, hol kezdje.
Gyenge: „Hogyan teljesítek?”
Jobb: „Próbálok javítani az írásbeli kommunikációmon, és örülnék a visszajelzésednek arról, hogyan mutattam be az ötleteimet a marketingjavaslatban. Hajlandó lennél megbeszélni, hogy szerinted mi működött, és mi lehetett volna jobb?”
Megjegyzés: bizonyos esetekben érdemes általános jellegű visszajelzést kérni (pl. „Megosztanál velem egy dolgot, amit szerinted jobban is csinálhatnék?”). Ez betekintést nyújthat abba, hogy a másik mit értékel leginkább, vagy segíthet feltárni a rejtett elvárásokat.
4. Ha lehetséges, adjunk időt a személynek a felkészülésre!
Senki sem szereti, ha hirtelen helyzetbe hozzák, különösen akkor nem, ha éppen siet valahová, vagy egy másik feladat elvonja a figyelmét. Ne kezdjük el csak úgy faggatni az embereket a viselkedésünkkel vagy a munkánkkal kapcsolatban. Sokkal professzionálisabb és figyelmesebb, ha úgy kezdjük, hogy egyszerűen megkérdezzük: „Megosztanád velem a véleményedet a következőről:…?”
A legjobb, ha még a projekt befejezése vagy egy mérföldkő elérése előtt kérünk visszajelzést. Be is tervezhetünk egy megbeszélést erről, így mindkettőnk naptárában szerepel majd, és a másik fél is ennek megfelelően tud tervezni.
„Miles, a termék bevezetése után nagyon hasznos lenne, ha megosztanád velem a véleményedet arról, hogyan végeztem a kapcsolódó feladatok delegálását. Szeretnék veled egy 20 perces megbeszélést szervezni jövő szerdára, hogy meghallgassam a visszajelzésedet.”
5. Tégy fel gondolatébresztő, nyitott kérdéseket!
A visszajelzés általában hasznosabb és hitelesebb, ha nyitott kérdéseket alkalmazunk. Így az illető nagyobb valószínűséggel gondolja át a kérésed, és mondja el, hogy mi jár a fejében.
Példák a rossz kérdésfeltevésre:
- „Úgy tűnt, hogy az embereket nagyon érdekli a prezentációm, nem igaz?”
- „Szerinted jól ment?”
- „Tetszett az előadásom?”
Példák a jobb kérdésfeltevésre:
- „Mit gondolsz, mi érdekelte a közönséget a legjobban és mi a legkevésbé, amikor előadtam?”
- „Mit gondolsz, hogyan tudnék javítani a testbeszédemen, amikor legközelebb előadást tartok?”
- „Mit gondolsz, mely részek voltak a prezentációmban jól sikerültek, és hol csinálhattam volna jobban?”
6. Tégy fel további kérdéseket!
Ahhoz, hogy a legtöbbet hozzuk ki a visszajelzésekből, próbáljunk meg konkrét részleteket és nézőpontokat megtudni azzal, hogy a személy első válaszán túlmutatóan tovább érdeklődünk.
- „Segítenél megérteni, miért érezted ezt?”
- „Konkrétan mit vettél észre a hanghordozásomon, amikor a megbeszélést vezettem?”
- „Máskor is láttad, hogy így reagáltam?”
7. Gyakorolj mentorokkal és barátokkal!
Játsszunk el egy konkrét helyzetet, vagy kérjünk visszajelzést más témákról. Így lehetőséget kapunk arra, hogy kockázatmentes környezetben gyakoroljuk a módszerünket és a további kérdéseket, ami növeli önbizalmunkat és komfortérzetünket.
8. Tedd szokássá!
A visszajelzések kérése sokkal könnyebbé válik, ha beépítjük a rutinunkba, és heti (vagy legalább negyedéves) rendszerességgel gyakoroljuk a feladatot. Írjuk be a naptárunkba, vagy ragasszunk fel emlékeztető post-it cetliket az irodánkban, hogy ne felejtsük el kihasználni azt a létfontosságú információt, amely ott van körülöttünk, és csak arra vár, hogy felfedezzük.
TOVÁBBI TIPPEK All Access Pass előfizetőknek, akik használják az Impact Platformot*:
További segítséget találsz…
…a csapatodhoz: A linken található cikkben többet olvashatsz erről: 9 vezetői segítségnyújtási forma és alkalmazási lehetőségeik.
…a vezetőtárshoz: A linken található cikkben többet olvashatsz erről: 5 stratégiai beszélgetés, amely segít hatékonyabban együttműködni a vezetőtársakkal.
…a vezetődhöz: A következő linken többet olvashatsz erről: 9 mondat a vezetőnkkel való bizalomépítéshez.
*All Access Pass előfizetőknek, akik használják az Impact Platformot:
Azok férnek hozzá a linkeken található tartalmakhoz, akiknek All Access Pass előfizetésük van. A FranklinCovey All Access Pass rugalmas hozzáférést biztosít a FranklinCovey világszínvonalú tartalmaihoz, eszközeihez és technológiájához.
A FranklinCovey Impact Platform az az innovatív technológiánk, ami a tanulók igényeit szem előtt tartva terveztünk könnyen használhatóvá.
A platform lehetőve teszi a tanulók számára, hogy befogadják és azonnal alkalmazzák a tanultakat, így mérhető fejlődést érjenek el készségeik és képességeik terén.
További információk: www.franklincovey.hu/impact-platform és www.franklincovey.hu /all-access-pass
A cikk az Építőkockákban jelent meg.
KAPCSOLÓDÓ TARTALMAINK:
Elemezzük feladatainkat – valóban fontos feladatok miatt vagyunk elfoglaltak?
A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása
© FranklinCovey. Minden jog fenntartva.
További információért a témában, keress minket akár az office@franklincovey.hu címen!