Mennyire vagy elégedett a munkáddal?

Ha olyanok vagyunk, mint a legtöbb ember, a válaszaink erre a kérdésre legalábbis részben attól függenek, hogy mennyire tartalmas a munkánk. A munkában sokféle értelmet találhatunk, ám ezek mindannyiunk számára különbözőek. Van, aki abban találja meg az értelmet, hogy olyan ügyért dolgozik, amiben hisz, mások abban, hogy képesek jól működtetni folyamatokat, vagy hogy kiválóak a csapatok építésében.

A javaslataink segíthetnek abban, hogy kapcsolatba kerüljünk azzal, ami fontos számunkra, és felfedezzük (vagy újra felfedezzük), hogyan tehetjük teljesebbé a munkában töltött időt.

1. Változtass azon, ami zavar!

Elegünk van abból, hogy az ügyfélpanaszok megválaszolásának folyamata rendszertelen. Vagy abból, hogy egy munkatársunk az osztályvezetői értekezleteken folyton elveti az ötleteinket. Vagy hogy annyi ehető ételt dobnak ki a rendezvények után, amikor vannak akik azt sem tudják, hogy legközelebb mit esznek. Könnyű azt gondolni, hogy nincs időnk vagy erőnk arra, hogy megoldjunk egy munkahelyi kellemetlenséget, de meglepődnénk, mi minden történhet, ha energiát összpontosítunk a változtatásra. Ráadásul a kis győzelmek jól fognak esni!

Kezdetnek:

  • Sorold fel mik bosszantanak a munkahelyen! Ezek kapcsolódhatnak bármihez, amik súrlódásokat okoznak a munkanap folyamán: egy túl hosszú folyamat, egy túl bonyolult szabályzat vagy egy munkatárs tiszteletlensége.
  • Válassz ki egyet, amire összpontosítani fogsz! Mérlegeld, hogy mennyi időt vesz igénybe a probléma megoldása, mennyit nyerhetsz te és mások a probléma kezelésével, és milyen erőforrásokra van szükséged.
  • Képzeld el a megoldást és az odavezető lehetséges utakat! Kérdezd meg magadtól: Hogyan lehetne jobb? Milyen lépésekkel járhat az odáig vezető út? Hogyan lehetne mérni az előrehaladást? Ha segítségre van szükséged, kérj meg egy megbízható kollégát vagy barátot!
  • Foglalj be egy idősávot a naptáradban az első lépéshez! Ez segít abban, hogy végig tudd csinálni.

Valószínűleg akadályokba fogsz ütközni, ugyanis oka van annak, hogy a problémát még nem oldották meg. Ahelyett, hogy azonnal legyőzöttnek éreznénk magunkat, gondolkodjunk el azon, hogy mit tanultunk ebből, gratuláljunk magunknak, amiért mindent megtettünk, és ünnepeljük meg minden előrelépést. Felemelő érzés az előrehaladáshoz hozzájárulni. Ezenkívül a feletteseink szemében – akik hajlamosak a proaktív problémamegoldókat igazi vezetőként elismerni – jó fényt vet ránk, valamint azon kollégák szemében is nőhetünk, akiket esetleg ugyanez a dolog zavar, és értékelik a segítő szándékunkat.


2. Kapcsolódj közvetlenül az ügyfelekhez vagy a végfelhasználókhoz!

Mindennapi munkánk során könnyen megfeledkezünk arról, hogy a szervezet munkája milyen hatással van az emberekre. Nem hallhatjuk, ahogyan arról a finom salátaöntetről áradoznak, amelyet a cégünk készít, vagy nem láthatjuk, ahogyan könnyedén időpontot egyeztetnek a fogorvoshoz az általunk fejlesztett szoftver segítségével. Ahogy karrierünkben haladunk előre, egyre távolabb kerülhetünk az ügyfeleinktől és ahelyett, hogy a pénztárgépnél beszélgetnénk az emberekkel, a vállalati központban nézzük át a jelentéseket.

Ha megfigyeljük vagy közvetlenül beszélgetünk azokkal, akiket a szervezetünk kiszolgál, kiderülhet, hogy a munkánk milyen hatással van rájuk, és ezáltal új ötleteket kaphatunk.

Szerezz friss inspirációt:

  • Látogass el egy olyan üzletbe vagy kirendeltségre, ahol a szervezeted kapcsolatba kerül az ügyfelekkel.
  • Kérdezd meg az ügyfelekkel közvetlenül dolgozó kollégákat, hogy elkísérhetjük-e őket egy ügyféltalálkozóra, vagy részt vehetünk-e egy telefonbeszélgetésben. Ha nem, beszélgessünk a kollégákkal arról, hogy mit láttak és hallottak!
  • Vegyél részt egy olyan konferencián (személyesen vagy virtuálisan), ahol ügyfelek és potenciális ügyfelek gyűlnek össze. Vegyüljünk el közöttük, hogy megismerjük mindennapi kihívásaikat és a vállalatunkkal vagy versenytársainkkal kapcsolatos tapasztalataikat.
  • Kövesd az ügyfeleket és vásárlókat a közösségi médiában, és iratkozz fel az őket megcélzó hírlevelekre.
  • Az ügyfelek számára építs be visszajelzési rendszert (például felmérést) egy olyan termékbe/szolgáltatásba, amellyel dolgozunk.
  • Vedd fel a kapcsolatot a szervezet marketingosztályával. Ők esetleg meg tudnak osztani veled videókat vagy írásos esettanulmányokat az ügyfelek sikertörténeteiről, vagy betekintést kaphatsz a különböző ügyféltípusokat bemutató „személyiségképekbe” és profilokba, illetve az ügyfélfelmérések eredményeibe. Ha fókuszcsoportokat szerveznek, kérdezzük meg, hogy megfigyelhetjük-e őket!

3. Ápold a munkahelyi barátságokat!

Felmérések szerint az erős munkahelyi társas kapcsolatokkal rendelkező emberek jobban teljesítenek. De nem ez az egyetlen ok arra, hogy érdemes munkahelyi barátságot kezdeményezni vagy erősíteni, mert idővel a kapcsolat és a bajtársiasság kis jelei – viccelődés ebédidőben, fotók és mémek megosztása, bátorító szavak egy rossz napon – az elégedettség állandó forrásaivá válnak.
Egy ügyfélsiker-menedzser mesélte, hogy egyszer felkereste az egyik értékesítési munkatársát, hogy rendszeres reggeli megbeszéléseket egyeztessen le vele. Kötetlen formában ötleteltek, miközben jobban megismerték egymást a péksütemények társaságában. Hat hónappal később néhány ötletüket megvalósították közösen, és olyan barátság született kettejük között, ami sokkal élvezetesebbé tette a munkát mindkettejüknek.

Ki lehet az cégnél, akit szívesen megismernél jobban? Hívd meg egy kávéra vagy ebédre (a helyzettől függően virtuálisan vagy személyesen)! Ha mindketten eredményesnek találjátok, akkor fontoljátok meg egy havonta vagy negyedévente ismétlődő találkozó lehetőségét. Ha ez nem működik, keressünk meg valaki mást – esetleg egy újonnan felvett kollégát, aki még nyitottabb a kapcsolatépítésre.


4. Határozz meg új tanulási célt és kövesd!

Unatkozol mostanában? Talán már régóta nem tanultál új dolgokat. Mindenkinek mélyen gyökerező igénye van arra, hogy folyamatosan tanuljon és fejlődjön. Ha ezt abbahagyjuk: megrekedünk.

Nem szükséges munkakört váltanunk, beiratkoznunk egy tanfolyamra, részt vennünk egy konferencián vagy felfogadnunk egy coach-ot – bár ezek is működő módjai a tanulásnak, és sok szervezet biztosít forrásokat az alkalmazottak számára, hogy ezeket megtehessék. Azonban sokszor a lehetőségek ott vannak az orrunk előtt.

Megteheted például az alábbiakat:

  • Vedd fel a kapcsolatot olyan kollégákkal, akik szakértők a téged érdeklő területeken! Lehet, hogy ők a legmegfelelőbb forrásai bizonyos szoftverek hibaelhárításának, vagy munkájuk középpontjában az írás áll: egy olyan készség, amelyet szeretnél fejleszteni. Fejezd ki az érdeklődésedet, és kérj tőlük tanácsot, vagy kérj tőlük könyveket vagy podcastokat, amelyeket érdemes megismerned. Miután kipróbáltad a tanácsaikat, számolj be nekik. Nézd meg, hová fejlődik a kapcsolat. Ki tudja? Lehet, hogy a cégen belül informális mentorálást indítasz el.
  • Csatlakozz és vállalj szerepet egy munkavállalói csoportban, egy bizottságban vagy másik projekten dolgozó csapatban! Ez lehetőséget adhat arra, hogy megismerj egy témát, új készségeket gyakorolj, és személyes kapcsolatokat építs ki.


5. Találd meg a módját annak, hogyan „élheted meg az értékeidet” a munkahelyeden!

Az „éld meg az értékeidet!” grandiózusan hangzik. Ám az élet nagyrészt apró gesztusokból és tettekből áll. Ha arra fókuszálunk, hogy a mindennapi dolgainkat az alapelveink szerint intézzük, elégedettebbek lehetünk magunkkal és azzal, ahogyan végezzük a munkánkat.

Például lehet, hogy fontos számodra a hulladékcsökkentés, ezért azt javaslod, hogy a szervezet helyezzen el szemeteseket a közösségi helyiségekben ahelyett, hogy minden alkalmazott íróasztala alá tennének egyet (ez a taktika köztudottan csökkenti a vállalati szeméttermelést). Vagy például hiszel abban, hogy fontos a hibák felvállalása és az ezekből való tanulás, ezért azt a szokást alakítod ki, hogy nyíltan megosztod a saját hibáidat a kollégáiddal – ezzel együtt az ő hibáikra sem ítélkezéssel, hanem együttérzéssel és kíváncsisággal reagálsz.

Néhány ember számára a munka csupán alapvető szükséglet ahhoz, hogy aztán az értékrendszere szerint, szabadon élhessen a munkán kívül – például önkéntes munkát végezzen egy olyan ügy érdekében, amelyben hisz, vagy gondoskodjon egy rászoruló családtagjáról. Ha nálad is ez a helyzet, akkor a munka „értelmessé tétele” számodra magába foglalhatja az olyan világos határok kijelölését, amelyek lehetővé teszik, hogy a munkán kívül időt szentelhess annak, ami a legfontosabb a számodra.


6. Helyezd előtérbe mások coachingját, mentorálását és szponzorálását*!

Sokan úgy tekintenek vissza a saját coacholási, mentorálási és szponzorálási eredményeikre, mint az egyik legnagyobb és legkielégítőbb munkahelyi eredményükre. Ráadásul az, hogy segítünk másoknak fejlődni és új, nagyobb kihívást jelentő szerepeket vállalni, megkönnyítheti, hogy magunk is új és potenciálisan teljesebb szerepeket fedezzünk fel magunknak.

A coaching, a mentorálás és a szponzorálás beépül a vezetői szerepkörbe, függetlenül attól, hogy a vállalatunknál van-e hivatalos mentorprogram vagy sem. Ha jelenleg nem fordítjuk a megérdemelt időt ezekre a tevékenységekre, kezdjük azzal, hogy rendszeresen jó kérdéseket teszünk fel közvetlen beosztottjainknak, vagy felajánljuk, hogy gyakorlópartnereik leszünk, és nyomon követjük elért eredményeiket.


7. Őszintén és gyakran fejezd ki az elismerésed!

A tanulmányok azt mutatják, hogy a munkahelyi köszönetnyilvánítás nem elég gyakori (habár a munkavállalók azt szeretnék, ha az lenne). Kevés szó esik arról, hogyan növelheti a mi boldogságfaktorunkat, ha tudatjuk csapatunkkal és kollégáinkkal, hogy értékeljük őket. Ez meglepően hatékony mód lehet a stressz ellensúlyozására, emlékeztethetjük magunkat a körülöttünk zajló jó dolgokra, és erősíthetjük a kapcsolatunkat másokkal.

Az elismerésünk teljesebb lesz mind számunkra, mind mások számára, ha átgondoljuk az emberek preferenciáit, és személyre szabjuk, amit megosztunk velük. Például ahelyett, hogy egy csoportos e-mailben gratulálnánk az egész csapatnak egy közelmúltbeli győzelemhez, gondoljuk át, hogy a közvetlen munkatársaink vagy kollégáink hogyan szeretnek dicséretet kapni (pl. négyszemközt vagy nyilvánosan, írásban vagy szóban), az egyes személyek mit tettek hozzá a közös munkához, amiért hálásak vagyunk, valamint milyen konkrét hatása volt a munkájuknak. Alkalmazzuk egyéni szinten ezt a megközelítést: az öröm, amelyet ezzel okozunk, meglephet bennünket. 

A cikk az Építőkockákban jelent meg.

KAPCSOLÓDÓ TARTALMAINK:

EREDMÉNYES MEGBESZÉLÉSEK – FranklinCovey kiválóság minikurzus


© FranklinCovey. Minden jog fenntartva.

További információért a témában, keress minket akár az office@franklincovey.hu címen!

Hasonló cikkek olvashatóak a Jhana portálon.