Projekteket kezelned és csapatot vezetned azokon a napokon is kell, amikor ki vagy merülve, és úgy érzed, képtelen vagy tovább hajtani magad. Íme néhány apró tipp, amellyel átvészelheted a napot – és közben talán még lelkesen is végzed a munkádat.
1. Tudatosítsd és fogadd el, hogyan érzel!
A vezetők gyakran profik abban, hogy összeszorítsák a fogukat, és elvégezzék a kellemetlen feladatokat, lelkesítsék a csapatukat, még akkor is, ha nincs hozzá kedvük. Talán számodra is természetes, hogy figyelmen kívül hagyod a kényelmetlen érzéseket, mint a szomorúság, üresség, apátia. De ha attól hogy eltemeted magadban az érzéseidet, azok még nem szűnnek meg. Ehelyett a felszín alatt hullámzanak, követve téged a meetingekre, kihatva az interakcióidra, még inkább lemerítve az energiádat.
Érdemes lenne magadnak teret engedned, és elismerned, mit érzel. Az adott pillanatban ezt nagyon intenzíven élheted meg, de segíteni fog a továbblépésben, és abban, hogy ismét tettre késznek érezd magad. Amit tehetsz:
Állj meg, és azonosítsd a kellemetlen érzéseket!
Valahányszor kényelmetlenül érzed magad, szánj rá pár percet, hogy végiggondold:
- Mit érzek most?
- Címkézd az érzést, akár le is kicsinyítve azt (pl. „ez csak a szokásos szorongás”). A címkézés segít, hogy elválaszd az érzéseidet a személyedtől, ami az első lépés afelé, hogy túltedd magad rajtuk.
Vegyél egy mély lélegzetet, és figyeld meg a testi érzeteidet!
A tudatos jelenlét szakértői ezt úgy nevezik, hogy együtt lenni az adott érzelemmel. Ez nem azt jelenti, hogy hagyjuk, hogy fortyogjon bennünk, vagy hogy őrlődünk rajta. Ehelyett megfigyeljük, milyen érzetet kelt bennünk.
A testünk melyik részén van? Honnan ered? Hol végződik? Apró, szorító érzés, vagy nehéz és hullámzó? Meleg vagy hideg? Van színe?
Gyakran már egy pár percnyi gyakorlás is elég, hogy kevésbé hevesen éljük meg az érzelmeinket.
Írd le, mit tudsz most irányítani, és mit nem!
Ez a két lista segít különválasztani, amit meg kell próbálnod elfogadni vagy legalább túllépni rajta (pl. hogy a céged stratégiát váltott), és amivel kapcsolatban tehetsz is (pl. többet megtudni a felettesedtől arról, mit is jelent a stratégiaváltás a csapatod számára). Mihelyt van egy lista a kezedben azokról a dolgokról, amelyeken változtatni tudsz, máris könnyebb lesz megtenni a megfelelő lépéseket.
2. Oszd meg másokkal, hogy küszködsz!
Talán kényelmetlen megosztanod másokkal a nehézségeidet, de rá fogsz jönni, hogy nem vagy ezzel egyedül, különösen most. Ha beszélsz másokkal a kihívásaidról, az segíthet neked – és nekik is -, hogy könnyebben megnyíljanak, és támaszt keressenek egymásban.
A beszélgetések akár még föl is emelhetnek, különösen ha olyanoktól is hallasz ötleteket, akik elkötelezettek maradtak. Attól is jobban érezheted magad, ha fölajánlod a tapasztalataidat valakinek, aki szintén küzdelmes időszakot él meg. Így beszélgethetsz eredményesen:
Válassz ki egy vagy két dolgot, amelyek demotiválnak!
Mi a kimerültséged oka? A megszokottnál nagyobb munkaterhelés, költségvetési megszorítások, túl sok változás egyszerre, füstbe ment nyaralási tervek, a távmunkával járó káosz, a hírek? Egy vagy két dolgot mondj csak – elvégre nem akarod minden problémádat rázúdítani a másikra.
Döntsd el, ki a legalkalmasabb arra, hogy megoszd vele a gondolataidat!
A kihívástól és a kapcsolatotoktól függően beszélhetsz egy baráttal, egy családtaggal, egy munkatársaddal a cégen belül vagy kívül, négyszemközt egy közvetlen beosztottaddal, vagy akár a teljes csapatoddal is a csapatmeeting keretében. Ha megosztod a kihívásaidat a közvetlen beosztottjaiddal, az segít nekik megnyílni saját magukkal kapcsolatban, mivel látják, hogy te is csak ember vagy – természetesen csak olyasmit ossz meg velük, ami helyénvaló (tehát pl. ne egy másik beosztottad vagy munkatársad teljesítményproblémáit).
Fejezd ki őszintén az érzéseidet!
Próbáld produktív irányban tartani a beszélgetést (pesszimizmus vagy lehangolás helyett). Bátorítsd a másik embert, hogy ő is megnyíljon, és köszönd meg neki a beszélgetést. Például mondhatod ezt egy munkatársadnak: „Nehezen küzdök meg ezzel a sok változással. Tudom, hogy te is keresztülmész ezen. Hogy érzed magad? Pozitív tudtál maradni?”
Egy közvetlen beosztottadnak mondhatod ezt: „Az utóbbi időben nehezebben tudok a munkára koncentrálni. Annyira elszomorítanak a hírek, és könnyű leragadni a közösségi médián. Köszönöm, hogy meghallgattál. Te hogy érzed magad mostanában?”
Figyelem: Ha a céged kultúrájára a versengés jellemző, vagy nem nézik jó szemmel, ha kimutatod, hogy küszködsz, légy óvatos. Ilyenkor jobb, ha egy baráttal beszélsz, vagy valakivel a cégen kívül.
3. Örülj mindennek, ami működik!
Lehet, hogy sok minden szívja le az erődet, de nem minden. Ha aktívan keresed azt, ami működik, és nem okoz nehézséget, találsz majd okot az optimizmusra is. Ez pedig motivál! Arra is fölkészíted magad ezzel, hogy észrevedd a jelenlegi lehetőségeidet. Ez is motivál! Amikor pedig megosztod a pozitívumokat a csapatoddal, őket is fölemeled, és nagyobb eséllyel fognak téged követni. Ez aztán az igazán motiváló!
A munka során keress tehát ilyen működő dolgokat. Jelentős előrehaladást tett a csapatod egy nehéz projektben – netán befejezett egyet időre? A következő meetingen hívd föl rá a figyelmet, és ötleteljetek a csapattal, hogyan ünnepelhetitek meg. Jól sikerült az együttgondolkodás az egyik közvetlen beosztottaddal? Mondd el neki, hogy élvezted, és építs a pillanatnyi lendületre (pl. „Ez igazán élvezetes volt – mindig sok energiát merítek abból, amikor a lehetőségekről beszélgetünk. Köszönöm!”). Kaptál egy kedves üzenetet egy vásárlótól?
Oszd meg a csapatod chatszobájában, kiegészítve a saját gondolataiddal (pl. „Olyan jó érzés látni, hogy segítünk a vevőknek”).
4. Idézd föl, mi motivál a munkádban!
Mi az, amit izgalmasnak találsz a vezetésben? Miért mondtál igent, amikor először fölajánlották neked ezt a pozíciót? Nehéz időkben könnyű szem elől téveszteni, hogy miért is dolgozunk olyan keményen. Ha visszaidézed azt, ami számodra jelentést ad a munkának, ez hatalmas löketet tud adni – olyan erőt, amellyel át tudod vészelni a következő nehéz beszélgetést, hosszú napot vagy videomeeting-sorozatot.
A következőket teheted:
Írd le, hogy konkrétan mi motivál a munkád kapcsán!
A lehetőség arra, hogy változást hozz mások életébe? Annak az ígérete, hogy tehetséges emberekkel dolgozhatsz együtt? A családodnak jutó anyagi előnyök?
Gondold újra a munkaterhelésedet ebből az új, motiválóperspektívából!
Akármilyen feladatot is kaptál, a munka mindig izgalmasabb, ha úgy nézed, mint egy lépést a céljaid felé. Ha például éppen helyettesíted egy beosztottadat, aki szabadságon van egy beteg rokonát ápolni, és az egyik fő motivációd az, hogy változást hozz mások életébe, újragondolhatod a munkát úgy, hogy segítesz egy embernek átvergődni egy rendkívül nehéz időszakon.
Készíts vizuális emlékeztetőt!
Ha ezt mindennap látod, az segít abban, hogy motivált maradj. Ha például az lelkesít, hogy segítesz az embereknek, kiakaszthatsz a falra egy ügyféltől kapott ajánlólevelet. Ha az motivál, hogy pénzt keress, készíthetsz grafikont arról, mennyit haladtál előre egy kitűzött összeg felé.
5. Lazíts (legalább egy kicsit)!
Ha küszködsz a motiváció előteremtésével, hasznos lehet tudnod: A „motivációs egyenleged” lemerült, így már nem tudsz kivenni belőle. Alighanem ideje elfogadnod, hogy szünetet kell tartanod és feltöltődnöd. Jelölj ki egy időszakot a naptáradban, amikor nem leszel elérhető. Menj el egy órával korábban, és kapcsolódj ki! Tervezz be egy hosszú hétvégét vagy egy komplett nyaralást.
Ha megteszed magadnak ezt a szívességet, azzal nem hátráltatod sem a csapatodat, sem a céget. Csak megmutatod, milyen fontos gondoskodni önmagunkról, és azt, hogy bízol annyira a csapatodban, hogy kicsit magukra hagyd őket. Ezzel egyben teret engedsz valaki másnak, hogy előléphessen és helyetted lehessen erős. Figyelj az alábbiakra:
Idejekorán közöld a szándékaidat!
Győződj meg róla, hogy a csapatod és mások pontosan tudják, meddig nem vagy elérhető, mikor jössz vissza, és mit tegyenek, ha a távolléted alatt vészhelyzet áll elő.
Aktívan tegyél a feltöltődésért!
Olyasmit érdemes csinálnod, amiből energiát és ihletet merítesz. Találkozhatsz a barátaiddal, űzheted a hobbidat. Ha olyasmivel töltöd az idődet, ami demotivál (pl. folyton a napi híreket vagy a közösségi médiát nézed), azzal nem teszel jót se magadnak, se a csapatodnak.
További információért a témában, keress minket! Hasonló cikkeket olvashatsz a Jhana portálon. © 2020 FranklinCovey. Minden jog fenntartva.