3 kérdés, amelyet fontos, hogy mindennap feltegyünk magunknak

Vezetőként mi a dolgunk? Minden megbeszélésen részt venni? Minden problémát megoldani? A legeredményesebb vezetők tudják, hogy az igazi feladatuk a vezetés: segíteni a csapatuk és a szervezetük sikerét. Amikor egy végtelen tennivalólistát bámulunk, nehéz erre emlékezni. Azon kaphatjuk magunkat, hogy azt kérdezzük: hogyan fogom mindezt elvégezni? Esetleg: vajon milyen idő van ma Tahitin?

Sajnos a fenti kérdésekkel nem jutunk messzire ─ a megfelelő kérdésekkel azonban igen! „A napi reflexióra szánt idő segít hatékonyabban vezetni az egyéni megbeszéléseket, és hasznosabb visszajelzéseket adni” – mondta egy tapasztalt vezető. „A legnehezebb voltaképpen az, hogy időt szánjak rá.”

A napi önreflexió szokását az alábbiakkal tehetjük eredményessé:

  • Ütemezz be egy olyan időpontot, amikor nem zavarnak meg! Például mielőtt megnéznénk az üzeneteinket, vagy bekapcsolnánk a gépünket, vagy miután az utolsó napi feladatot is lezártuk.
  • Légy rövid és strukturált! Kutatások szerint már napi 15 perc önreflexióval is javíthatjuk a teljesítményünket. Minden alkalommal ugyanazokat az egyszerű kérdéseket tegyük fel – például az alábbi három kérdést, amelyek a munkánk legfontosabb aspektusaira fókuszálnak -, körülbelül 5 percet szánva mindegyikre.
  • Írd le a gondolataidat! Ha feljegyzéseket készítünk, utána kiválaszthatunk egy-két dolgot, amelyet a következő munkanap során megvalósíthatunk. Azt is látni fogjuk, hol haladunk jól, lendületesen, illetve hol akadtunk el, hol szükséges jobban fókuszálnunk.


1. Úgy vezetünk, ahogy szeretnénk?

Vannak vezetők, akik soha nem állnak meg, hogy végiggondolják ezt a kérdést. De akár megtesszük ezt, akár nem, mindannyiunknak van vezetési stílusa. Ez például abban mutatkozik meg, hogy mennyit beszélünk és mennyit hallgatunk a megbeszéléseken, hogy milyen kérdéseket teszünk – vagy nem teszünk – fel az egyéni megbeszéléseken, illetve, hogy milyen üzenetekre válaszolunk, és melyeket hagyjuk figyelmen kívül. Minden döntés lehetőséget ad arra, hogy építsük vagy romboljuk a bizalmat, hogy ösztönözzük vagy visszafogjuk valaki fejlődését, vagy hogy megragadjunk, netán elszalasszunk egy kínálkozó alkalmat. E kérdés megválaszolásával ellenőrizhetjük, hogy a viselkedésünk összhangban van-e mindazzal, ami fontos számunkra.

Ha úgy gondoljuk, a legfontosabb feladatunk az, hogy a csapatunkat a maximális potenciál érdekében coacholjuk, gondoljuk végig az előző napi interakcióinkat. Feltettünk-e olyan kérdéseket, amelyekkel serkentettük a csapat gondolkodását ahelyett, hogy pusztán válaszokat adtunk volna? Lehet, hogy ma érdemes lenne hagynunk, hogy először ők szólaljanak meg?

Előfordulhat az is, hogy tudjuk: a marketingcsapat legutóbbi helyzetjelentése nélkül a csapatunk nehezen fog tartani egy kritikus határidőt. Kijelöltünk-e már időt a naptárunkban arra, hogy a marketingmegbeszélés után tájékoztassuk a csapatot, s így semmi se vonja el figyelmünket a kulcsfontosságú információk átadásától?

Az is lehet, hogy túl sok dolgunk volt, így lemondtuk az egyéni megbeszélést egy beosztottunkkal, aki lelkesen várja a fizetésemelést ─ és még nem terveztünk be újat helyette. Az igazság azonban az, hogy nem merjük neki elmondani: nem fog fizetésemelést kapni. Már régóta rágódunk a helyzeten, és tudjuk, hogy a beszélgetés folyamatos halogatásától semmi nem lesz könnyebb. Szánjunk öt percet arra, hogy őszinték legyünk magunkkal – utána pedig ütemezzük be a megbeszélést!

TOVÁBBI TIPPEK All Access Pass előfizetőknek, akik használják az Impact Platformot*:
A linken található cikkben többet olvashatsz erről: Azonosítsuk és fejlesszük azokat a viselkedésmintákat, amelyek vezetőként a legfontosabbak számunkra.


2. Mit tudok fejleszteni?

A status quo kényelmes ─ éppen ebben rejlik a veszélye. Ha úgy gondoljuk, hogy minden rendben van, vizsgáljuk meg közelebbről, mi tart vissza bennünket, és így milyen lehetőségekről maradhatunk le. Ez lehet egy látszólag apró dolog, például, hogy időt pazarolunk egy csapattag költségelszámolásainak javítására ahelyett, hogy megfelelően betanítanánk. De lehet valami nagyobb dolog is, például, ha a csapatunk olyan sok időt tölt az új ügyfelek bevonásával, hogy nem tudták a gyakorlatba ültetni a legutóbb megbeszélt frissítéseket.

Ha arra összpontosítjuk az időnket, hogy min lehetne javítani, nagyobb valószínűséggel látjuk meg a lehetőségeket, és előzzük meg azokat a kihívásokat, amelyek később problémákat okozhatnak. Lehet, hogy már van egy listánk azokról a dolgokról, amelyeken változtatni szeretnénk. Ha nem, akkor írjunk le minden ötletet, ami eszünkbe jutott, valamint minden ötletet, amit a csapatunktól hallottunk. (Ha nem kérdezzük meg rendszeresen a csapatunkat, hogy mit lehetne jobbá tenni, akkor most itt az ideje elkezdeni ─ olyan ötletek is felszínre kerülhetnek, amelyek nekünk soha nem jutottak volna eszünkbe, és ösztönözni fogjuk a csapat folyamatos fejlesztésre irányuló gondolkodásmódját.)

Ezután minden nap töltsünk öt percet azzal, hogy meghatározzuk a legfontosabb megvalósítható feladatokat, és döntsük el, mi legyen a következő lépés a feléjük vezető úton. Ne feledjük: a nagy eredmények gyakran olyan apró innovációkból származnak, amelyekre idővel építhetünk.

TOVÁBBI TIPPEK All Access Pass előfizetőknek, akik használják az Impact Platformot*:
Ha az innovációk irányába mennél, akkor ezt érdemes elolvasnod Csapatával együtt határozzon meg egy kis újítást, amelyet kipróbálhat – és amelyre építhet.
Ha pedig segítséget szeretnél kapni annak eldöntéséhez, mely ötleteket érdemes elsőként megvalósítani, olvasd el a következő írást: Nem tudom, melyek a legfontosabb prioritásaim.


3. Hogyan segíthetek másoknak?

Vezetőként a személyes sikerünk gyakran közvetlenül mások ─ a csapattagok, vezetőtársaink és a szervezet felső vezetése ─ sikeréhez kötődik. Amikor feltesszük magunknak ezt a kérdést, gondoljunk ezekre a csoportokra és az előttünk álló napra: milyen lépéseket tehetünk, hogy segítsük őket a siker felé vezető úton?

A csapatod. Van-e a csapatban olyasvalaki, aki elakadt? Tudunk-e valakinek segíteni a priorizálásban, esetleg elismerni egyikük haladását, és bátorítani, hogy folytassa a munkát? Ha egy csapattagunk nem kapja meg egy másik csapattól azt, amire szüksége van a munkához, kapcsolatba tudunk-e lépni a másik vezetővel, hogy segítsen továbblépni?

A vezetőtársaid. Ki dolgozik a szervezet legmagasabb prioritású projektjén? Mire van szükségük tőlünk, és mit tehetünk értük? Van-e olyan projekt, amelyen közösen dolgozhatnánk, és hosszú távon mindketten profitálnánk belőle?

A vezetőd. Képzeljük magunkat a helyébe! Mi a legfőbb prioritása most? Ha mi lennénk a helyében, mit várnánk a beosztottunktól (vagyis tőlünk)? Tudunk-e közvetlenül segíteni neki, esetleg időt szabadítani fel számára azzal, hogy elvállalunk helyette valamit?

TOVÁBBI TIPPEK All Access Pass előfizetőknek, akik használják az Impact Platformot*:
További segítséget találsz…
…a csapatodhoz: A linken található cikkben többet olvashatsz erről: 9 vezetői segítségnyújtási forma és alkalmazási lehetőségeik.
…a vezetőtárshoz: A linken található cikkben többet olvashatsz erről: 5 stratégiai beszélgetés, amely segít hatékonyabban együttműködni a vezetőtársakkal.
…a vezetődhöz: A következő linken többet olvashatsz erről: 9 mondat a vezetőnkkel való bizalomépítéshez.


Magyarázat:

*All Access Pass előfizetőknek, akik használják az Impact Platformot:
Azok férnek hozzá a linkeken található tartalmakhoz, akiknek All Access Pass előfizetésük van. A FranklinCovey All Access Pass rugalmas hozzáférést biztosít a FranklinCovey világszínvonalú tartalmaihoz, eszközeihez és technológiájához.
A FranklinCovey Impact Platform az az innovatív technológiánk, ami a tanulók igényeit szem előtt tartva terveztünk könnyen használhatóvá.
A platform lehetőve teszi a tanulók számára, hogy befogadják és azonnal alkalmazzák a tanultakat, így mérhető fejlődést érjenek el készségeik és képességeik terén.
További információk: www.franklincovey.hu/impact-platform és www.franklincovey.hu /all-access-pass


A cikk az Építőkockákban jelent meg.

KAPCSOLÓDÓ TARTALMAINK:

Elemezzük feladatainkat – valóban fontos feladatok miatt vagyunk elfoglaltak?

A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása


© FranklinCovey. Minden jog fenntartva.

További információért a témában, keress minket akár az office@franklincovey.hu címen!