Reziliencia 6 alkotóeleme

A változás örök

A legnagyobb tanulságok

Sokat tanultunk az elmúlt időszak válsághelyzeteiből, folytonos változásaiból. A legfontosabb lecke pedig az, hogy az embereket nem lehet helyettesíteni, valamint, hogy a legtöbb változás alatt nem marad időnk magunkra, pedig a magunkról való gondoskodás vezet a szervezet felépüléséhez is.

A reziliencia – azaz ellenálló-képesség – teszi lehetővé számunkra, hogy erősek maradjunk, és hamar talpra álljunk a kemény időkben (és ez az a szó, ami a COVID-19 járvány alatt szinte hívószóvá vált).

A reziliencia növelése nem annyira egyetlen készség fejlesztéséről szól, mint inkább arról, hogy megtaláljuk a vakfoltjainkat, és lássuk melyik területen érdemes fejlődni.

Megmutatjuk, hogy a reziliencia számos készségből épül össze, amelyek mindegyike egymást erősíti. Ha ezekre koncentrálunk képesek leszünk ellenállóbbak lenni nehéz helyzetekben.

Mik ezek az alkotóelemek?

1. Egészség

A kutatások azt mutatják, hogy a stresszes időt az alvásunk is megszenvedi – ami hatással van a kreativitásunkra és a stratégiai gondolkodásunkra. Kevés időnk marad arra, hogy megfelelően kommunikáljunk és együttműködjünk másokkal, és átfogóan gondolkodjunk a lehetőségeinkről. Feláldozzuk a saját egészségünket – a megfelelő vízfogyasztást, pihenést, stresszkezelést, mozgást és az immunrendszerünk erősítését. Pont azokra a dolgokra nem figyelünk, ami segítene átvészelni a nehéz helyzeteket.

Javaslat: Győződj meg arról, hogy olyan egészséges szokásaid vannak, amelyek biztos alapot nyújtanak, és hogy folyamatosan figyeled és fenntartod ezeket – még az állandó, napi programodat jelentő „tűzoltás” közepette is.

 

2. Jövőkép

Olyan helyzetekben, amikor bizonytalanok vagyunk, és nincs ráhatásunk az eseményekre, megfeledkezünk arról, hogy a „miért”-ről beszéljünk. Különböző gyakorlati megoldásokra összpontosítunk, hogy leküzdjük a változás okozta nehézségeket. Az embereket azonban a jövőkép motiválja, ami megmutatja számukra a célt. A jövőkép megfogalmazása neked is segít a megfelelő irányt tartanod. Ha nem tudod, merre haladsz, nem is fogsz odaérni – és másokat sem fogsz tudni elvezetni oda.

Javaslat: Vezetőként ne felejts el rendszeresen hivatkozni a „miért”-re.

 

3. Lélekjelenlét

A képességünk, amellyel uralkodni tudunk az érzelmeinken, nem vonunk le azonnali következtetéseket, valamint nyugodtak és összeszedettek maradunk azok érdekében, akiknek szükségük van ránk. Ha reaktív módban működünk, és nem uraljuk az érzelmeinket, a csapatunknak egy olyan ember képét nyújtjuk, aki fél – és emiatt azt fogják hinni, hogy nekik is van okuk félni, hiszen minket tekintenek mintának.

Javaslat: Ne pánikolj azt hajtogatva, hogy nyakatokon a világvége. Ehhez természetesen nem szükséges őszintétlennek lenned, csak figyelj jobban az érzelmeidre és azok megmutatkozására.

 

4. Gondolkodás

Válság idején a kreatív gondolkodási készségünk csökken. Ez megnyilvánulhat abban, hogy túl hamar hozunk döntést, nem látunk túl az első pillantásra nyilvánvaló opciókon, nem kérdezünk meg másokat, hogy szerintük milyen lehetőségeink vannak. 

Javaslat: Figyeljünk a rezilienciánk mértékére, tudatosítsuk, hogy a gondolkodási készségünk most kihívással néz szembe. Lépjünk hátra, hagyjuk, hogy kreatívabban gondolkodjunk és szánjunk időt a megoldások feltérképezésére, ne feltétlenül az automatikus reakciónk szerint cselekedjünk.

 

5. Együttműködés

Amikor nyomás nehezedik ránk a látókörünk beszűkül, és ösztönből cselekszünk. Elfelejtjük, hogy átfogó, fenntartható megoldásokat csak akkor fogunk találni, ha együttműködünk. Olykor valójában valaki más ötletére van szükségünk., a tudomány álláspontja szerint a legjobb megoldások akkor születnek, amikor többféle nézőpontot is figyelembe veszünk.

Javaslat: Építsünk másokra különösen akkor, amikor nehezebb időszakot élünk meg!

 

6. Kitartás

A kitartásnak két összetevője van – az állhatatosság és az optimizmus.

Állhatatosság: A kitartás a reziliencia egyik legkönnyebben fejleszthető eleme – mindössze annyi kell hozzá, hogy mindennap megtedd azt, amit korábban elhatároztál – és egyben a legnehezebb, hogy hosszú távon képesek legyünk fenntartani – akár egy évbe is beletelik, de ha folytatod, évről évre egyre erősebb lesz ez a készség benned.

Optimizmus: Nem a naiv ábrándozásról van szó, mert az optimizmus szem előtt tartja az akadályokat, de a következőt mondja: Gondold csak el, milyen nagyszerűek leszünk azáltal, hogy megküzdünk ezekkel a nehézségekkel. Ez a gondolkodás lehetővé teszi, hogy lelkesedéssel várjuk az újításokat, amelyek a jelenlegi változás eredményeként születnek.

Javaslat: Legyünk kitartóak és keressük tehát az örömöt az ürömben, és segítsünk másoknak is meglátni azt! Ez adja meg erőt, hogy keresztüljussatok az újabb és újabb akadályokon az embert próbáló időkben.

 

Első lépés a kiválóság felé

A tartós viselkedésváltozás belülről indul — a magja az, akik vagyunk, és ahogyan látjuk a világot. Ebből fakad az, ahogyan végezzük a munkánkat, és ahogyan másokat vezetünk. Tartalmaink az eredményesség örök érvényű, egyetemes alapelveire épülnek, és mind a gondolkodásmód formálásában, mind a viselkedésváltozásban segítik az embereket.

 

Érdekel hogyan válhatsz eredményesebbé?

 

A FranklinCovey örökérvényű alapelveken nyugvó megoldásaival építs olyan készségeket, melyek újakat hoznak a felszínre!

Olyan kihívásokban adunk segítséget a KIVÁLÓSÁG MINIKURZUSAINKON, ahol egyénileg olyan viselkedésváltozást érhetsz el, amelyek drámai fejlődést eredményeznek neked és a környezeted számára.

A kiválóság minikurzusok segítségével olyan tudást szerzel, amivel elindíthatsz egy nagyobb változást az eredményesség felé. Legyél Te a változás magja!

 

ÉRDEKELNEK A KIVÁLÓSÁG MINIKURZUSOK?

Online programjaink 2024. február 29. és 2024. június 7-én két témában lesznek megtartva.

Az események oldalon találod a két minikurzus tájékoztatóját: www.franklincovey.hu/esemenyek

Csatlakozz!

Olyan vezetőknek, HR, LnD, fejlesztési szakembereknek, akik számára fontos a maguk és környezetük folyamatos fejlesztése.

Itt tudod megnézni a részleteket és regisztrálni: www.franklincovey.hu/esemenyek

A partnereink által megszavazott legégetőbb kihívásaik adják a témát, amihez két olyan programunkból emeltük ki a megoldást, amit máskor csak szervezeti szinten érhetőek el. Használd ki, hogy egyénileg lehetőséged van megtanulni ezeket a készségeket!

Ezekhez egyénileg máskor nem tudsz hozzáférni, csak szervezeti szinten.

Miért érdemes ezt a FranklinCovey-tól hallanod?

A FranklinCovey 200 millió dollárt fektett a kutatás-fejlesztésbe, hogy segítsünk tartós viselkedésváltozást elérni a szervezetek hosszú távú sikeressége érdekében.